Anayasa Dernek ve vakıf 33, Sendika 51, Siyasi Parti 68,
AİHS 11 maddede düzenlenmiştir.
AİHM, Dernek kavramının özerk
bir kapsamı vardır. Ulusal mevzuattan kaynaklanan kamu kuruluşu ya da yarı
idari kuruluşların bu kapsamda kalmaz. Van
Leuven-Belçika Kararında yasayla kurulmuş Hekimler Odasını bu kapsamda
görmemiştir. Zira bu tip örgütlenmeler odaya üye olmama özgürlüğünü bireyin
elinden almakta ve başka derneklerin kurulmasını engellemektedir. Bu nedenle,
zorunlu üyelik esasına göre kurulmuş olan ve alternatifi olmayan, kamu
denetimine tabi bulunan Kamu Kurumu Niteliğindeki meslek kuruluşları (AY
135) AİHS 11 maddesi kapsamındaki görülemez.
Derneğe katılma ve katılmama hakkı bulunmalıdır. AİHM kendi
amaçlarını, örgütlenmesini ve usullerini belirlemede özerkliğe sahip olan
örgütleri bu kapsamda görmektedir. Örgütlenme hürriyeti teorik ve göz boyayıcı
değil, uygulanabilir ve etkin olmalıdır. Din ve inanç hürriyetinin, ifade
hürriyetinin toplu halde dile getirilebilmesini temin için örgütlenme
hürriyetinin korunması şarttır. Aksi halde her iki hürriyetin korunması çok
kısıtlı ve yetersiz kalırdı.
Örgütlenme özgürlüğü, sadece siyasi partiyi kurmayı değil,
siyasi partinin kurulduktan sonraki siyasi faaliyetlerini özgürce sürdürme
hakkını da güvence altına alır. 11. Maddenin sağladığı güvence parti ya da
derneğin hayatta olduğu süre boyunca devam eder.
Örgütlenme özgürlüğüne müdahalenin haklı olabilmesi için
mutlaka ikna edici ve zorlayıcı bir nedene dayanmalıdır. Sendikal hürriyetin
etkin bir şekilde kullanılmasına izin verilmelidir.
Anayasa, siyasi parti kurma hakkını sadece Türk
vatandaşlarına tanınmıştır.
Siyasetçinin özel hayatı dar, ifade özgürlüğü geniştir. O
yüzden siyasi partilerde örgütlenme özgürlüğü daha çok korunmalıdır. Örgütlenme
özgürlüğünün amaçlarından biri AİHS 9-10’daki hakları korumak ve
geliştirmektir. Ortak amaç, siyasi, sosyal, dini, kültürel veya ekonomik
olabilir. Örgütlenme olmadan bu hakların korunması yetersiz kalır.
Demokrasi örtüsü altında demokrasiyi tahribe yönelmedikçe örgütlenme hakkı
korunmalıdır. Her düşüncenin yasama organında temsil edilebilmesi için ifade
özgürlüğüne, ifade özgürlüğünün etkin şekilde kullanılabilmesi için de siyasi
partilere ihtiyaç vardır.
Örgütlenme hürriyeti, siyasi demokrasiyi somutlaştıran
özgürlükler arasında yer alır. Toplumsal talepleri somutlaştırır, siyasi
partiler eliyle toplumsal direktife dönüştürür.
AİHM, azınlık olarak kabul edilmeyi amaçlayan Slezya Ulusal
Örgütünün kapatılmasını, örgütlenme özgürlüğüne haklı müdahale olarak
görmüştür. Azınlık taleplerinin hukuki karmaşaya yol açacağını
vurgulamıştır. (Slezya-Polonya)
& Çok
hukukluluk söylemi, şeriat talebi, şiddete başvurma ihtimali gerekçe
kullanılarak AİHM tarafından haklı bulunmuştur (Refah Partisi-Türkiye)
& 1-Toplumsal
çatışma ortamı ihdas eden eylemler, yasal olan ve olmayan yoldan mücadelemizi
sürdüreceğiz. 2- Terörü destekleyen eylemler (Şiddeti kınamamak zımnen destektir)
3-Partinin öngördüğü toplum modeli demokrasiyle bağdaşıyor mu? (Herri Batasuna-İspanya 2007)
Zımni ilga kuralı (AY 90-son), AİHS hakların asgari sınırını
belirler, genişletilmesine karşı çıkmaz (m.53)
AYM, dernek üyelerinin hakları ile derneğin haklarının özdeş
olmadığına karar vermiştir. Ancak, Metin Bayyar HKP kararında bu anlayışından
uzaklaşmıştır. Bu kararda siyasi parti örgütlenmelerine daha fazla koruma
sağlama iradesi ön plana çıkmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder