Haberleşme Hürriyeti
Madde 22
Herkes, haberleşme hürriyetine sahiptir. Haberleşmenin
gizliliği esastır.
Millî güvenlik, kamu düzeni, suç
işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlâkın korunması veya
başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebeplerinden biri veya birkaçına
bağlı olarak usulüne göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça; yine bu sebeplere
bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınmış
merciin yazılı emri bulunmadıkça; haberleşme engellenemez ve gizliliğine
dokunulamaz. Yetkili merciin kararı yirmidört saat içinde görevli hâkimin
onayına sunulur. Hâkim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar; aksi halde,
karar kendiliğinden kalkar.
İstisnaların uygulanacağı kamu kurum ve
kuruluşları kanunda belirtilir.
AİHS
Özel ve aile hayatına
saygı hakkı
Madde 8
1. Herkes özel ve aile hayatına, konutuna ve yazışmasına saygı gösterilmesi hakkına sahiptir.
2. Bu hakkın kullanılmasına
bir kamu makamının müdahalesi, ancak müdahalenin yasayla öngörülmüş ve
demokratik bir toplumda ulusal güvenlik, kamu güvenliği, ülkenin ekonomik
refahı, düzenin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın veya ahlakın
veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması için gerekli bir tedbir
olması durumunda söz konusu olabilir.
Anayasa
Mahkemesi terör örgütü üyeliği
suçundan tutuklu bir mahkûmun iki mektubunun muhatabına verilmemesi kararıyla
ilgili şu değerlendirmeleri yapmıştır:
Birinci
mektupta ölü ele geçirilen örgüt mensubu kahramanlaştırılmaktadır. Terör
meşrulaştırılmaktadır. Suç işlemenin teşvik edildiği bu nedenle kamu düzeninin
korunması için mektubun ilgiliye verilmemesi yerindedir. (E.Y. Başvurusu
(2013/759)
Meşru
bir sebep olmadan tutuklu ve hükümlülerin mektuplarının sistematik olarak incelenip
okunmasını haberleşme hürriyetinin ihlali sayar (Labita – İtalya- 2000).
İnfaz Kanunun 68 mahkumların haberleşme hakkını ve sınırlama şartlarını düzenler.
AİHS m8 mektup diyor. Telefon görüşmesini bu madde
korur mu? AİHM içtihatları sözleşmeyi güncel ve dinamik kılar. Sözleşme metni
içtihat hukuk dışında okunamaz. Çünkü sözleşme Avrupa kamu düzeninin anayasal
aracıdır (El Skeini- İngiltere 2011). Kuralın türüne ve tedbirin
mahiyetine bakılmaksızın, üye ülkelerin Anayasal hükümleri de dahil olmak üzere
tüm mevzuatı sözleşmenin denetimi kapsamındadır (TBKP-Türkiye 1998).
AİHS, teorik ve hayali değil,
pratik ve etkili şekilde yorumlanmalıdır. Günümüz şartlarının ışığında yorumlanması
gereken canlı bir belgedir (Marckx, §41; Airey, §26 ) Bir işten
maksat neyse hüküm ona göredir (Mecelle 2)
AİHM İçtihatları, kodifikasyondan, içtihat hukukuna geri dönüştür.
Haberleşmeye saygı hakkı, engelleme ve sansür
olmaksızın diğer insanlarla iletişim kurmasını hukuki güvence altına alır.
Sadece muhatabının duymasını istediği her türlü iletişim bu kapsamda kalır. Her
insan mahremiyetine makul saygı bekler. Bu hak, haberleşmenin
muhtevasından bağımsız olarak, haberleşme araçlarını ve yöntemlerini
korur.
Telefon dinlemeye imkân veren kanunun varlığı bile, bu
imkânı kullanan kişilerin denetimi ile ilgili hükümler içermiyorsa haberleşme
hürriyetinin ihlali anlamına gelebilir. Başvurucunun telefonlarının dinlediğine
dair makul bir ihtimal olması kamu otoritesi tarafından 8.maddedinin ihlalidir.
(Harfold-Birleşik Krallık-1997). Bu
kararın ilginç tarafı 8. Maddede sayılan özel hayat, aile hayatı ve haberleşme
hürriyetinin ihlali edilmiş sayılmasıdır.
Telefon kanununun sadece varlığı, bu kanunun
uygulanacağı kişiler için posta ve iletişim hizmetleri kullanıcıları arasında
haberleşme hürriyetine kaçınılmaz olarak zarar verecek bir izlenme tehdidi
içerir. (Klass-Almanya-1978).
Klass ve Diğerleri v. Almanya: Başvurucu bu davada o
tarihte parlamentodan yeni geçirilen telefon dinleme yasası
çerçevesinde kendisinin dinlenme ihtimali bulunduğu ve yasanın keyfi
dinlemelere karşı kendisini korumadığı iddiasıyla dava açtı. Mahkeme, böyle bir
yasanın mağduru olma tehlikesinin muhtemel olduğu gerekçesiyle başvurucuyu
mağdur olarak kabul etti ve davanın esasına girdi. Ancak
Alman Hükumetinin keyfi dinlemede bulunma ihtimaline karşı yasanın
yeterli koruyucular içerdiği tespitinde bulunduğundan ihlal bulgulamadı.
Bu
karar, iletişimin tespitini düzenleyen CMK 135’in çerçevesini belirlemiştir.
Yerleşik AİHM içtihatlarına göre işyeri telefonlarının
dinlenmesi 8.madde kapsamına girer.
İngiltere’de polisin başvurusu üzerine içişleri
bakanlığının dinleme kararı vermesine dayanak teşkil eden yasayı, yürütmenin
sahip olduğu gizli gücü keyfi olarak kullanma riski taşıdığını belirterek
“öngörülebilir” bulmamıştır… Görüşme süreleri ve HTS kayıtları abonenin rızası
olmadan polise verilemez (Malone-Birleşik Krallık 1984).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder